Låt kunderna göra jobbet själva i kundportalen - kostnaderna sjunker samtidigt som servicegraden ökar

Projektledning av Kundportaler & integration med affärssystem
En kundportal är enkelt definierat en tydligt avgränsad area där kunden loggar in med sitt användarnamn och lösenord, tillänglig dygnet runt. I takt med ökade lönsamhetskrav så är det naturligt att tillhandahålla kundunik infomation som avtal & villkor, avtalspriser, fakturahistorik, statistik, reklammationsfunktion, mm, via en kundportal. Kunderna hanterar sina ärenden själva och kundservice klarar sig därmed på färre medarbetare och värdefull säljtid frigörs från säljarna. Kunderna upplever det som ökad servicegrad då de inte är låsta till kontorstider.

Kundportalprojekt tenderar att bli tekniktunga då projekten innehåller integration med bakomliggande affärssytem som t.ex. SAP. En viktig förutsättning för ett lyckat projekt är en senior projektledare som kan hantera verksamhetens krav och samtidigt styra utvecklarna att leverera i tid.

Vi har de senaste åren genomfört kundportalprojekt åt SvD, KP Pension & Försäkring (helägda av Folksam) och Posten. Tekniska plattformar har varit EPiServer, Websydian/Plex och MOSS (Microsoft Office SharePoint Server)

Kontakta IT-Marketing för mer information om projektledning av Kundportalprojekt.

 


Kundcase - Posten

"- Med nya kundportalen på plats kommer kundservice att avlastas avsevärt och vi frigör värdefull säljtid för våra säljare. Merparten av informationen hämtas från vårt affärssystem SAP vilket ställer krav på oss att strukturera informationen i SAP. Kunderna är heller inte längre låsta till kontorstider vilket uppskattas mycket

Per-Arne Lundberg
Försäljning/säljsamordning Posten Meddelande AB

 


Kontaktperson

Pär Hellström
  Internetstrateg
  Senior Projektledare
 eMarknadschef-for-Hire

 

   

© 1996-2009  IT-Marketing. All rights reserved.