Ny kundportal åt KP Pension & Försäkring förenklar för arbetsgivarna vid inrapportering av underlag

Förbättrad arbetsgivarservice i kundportal
Uppdrag: Projektleda och ansvara för vidareutveckling av kundportal kopplats till kp.se där kunderna (arbetsgivare) loggar in med unika lösenord och registrerar arbetsgivarutgifter direkt på webben istället för att som tidigare skicka in underlag per post till KP’s kundtjänst för manuell inmatning.

Exempel på tjänster i kundportalen:

  • rapportera in uppgifter för anställda, t.ex. ändrad lön
  • se tidigare inrapporteringar - titta på fakturan
  • anmäla en eller flera användare, som kan få olika behörigheter.

Arbetsbelastningen minskar på kundtjänst vilket frigör tid, alternativt möjliggör sänkning av personalkostnader. Kunderna upplever det som ökad service då de lättare än tidigare kan se historik och göra sina ärenden även på kvällar och helger.

Projektet höll såväl tid- som kostnadsramar.

Kund: KP Pension & Försäkring (dotterbolag till Folksam)
Teknisk plattform: Websydian, IBM AS/400
Projektmetod: KRUM (anpassning av RUP)
 


 

 



"- Vi behövde en senior projektledare med hög social kompetens för att klara av balansgången mellan verksamhetens krav och utvecklarnas problemställningar. Pärs situationsanpassning var en starkt bidragande orsak till projektets lyckade resultat."

Olof Nilsson
Chef projektkontoret
KP Pension & Försäkring
 


Pär Hellström
  Internetstrateg
  Senior Projektledare
 eMarknadschef-for-Hire

 

   

© 1996-2009  IT-Marketing. All rights reserved.